Bomen

boom2boom1

In het vorige bericht schreef ik over de in brons gegoten bomen van Guiseppe Penone in de tuinen van het Rijksmuseum. Intrigerende kunstwerken. Maar wat maakte deze kunstwerken nou bijzonder. De bomen blijven je bij doordat je ontdekt dat ze van brons zijn en doordat er iets aan is toegevoegd. Toch kan ik bij sommige bomen die ik in de natuur tegen kom een vergelijkbaar gevoel van schoonheid ervaren.  Ik heb wat foto’s van bomen opgezocht in m’n archief. Bomen die me bij blijven omdat er iets bijzonders mee is. Bomen die je als sculptuur kunt ervaren. Een boom die zich majesteitelijk toont. Bomen  als  herkenningspunt in een leeg landschap… Ik kan me voorstellen dat er verhalen zijn bedacht zoals in The Lord of the Rings waarin bomen personen zijn, die kunnen denken, praten en heel langzaam door het landschap kunnen bewegen.boom10

boom11boom7boom9boom8

Geef een reactie

